Kennisplatform voor Oost Nederland

Deventer Op Stelten: het grootste theaterfestival in het Oosten van Nederland

Geplaatst op 23 mei 2019
Deventer Op Stelten het grootste theaterfestival in het Oosten van Nederland

Tijdens het internationaal buitentheaterfestival ‘Deventer Op Stelten’ is de stad één groot theater met in totaal ruim 150 nationale en internationale topvoorstellingen in de historische binnenstad van Deventer op 20 locaties in en rondom het centrum.

Van vrijdagavond 5 t/m zondagmiddag 7 juli zijn op monumentale pleinen, in parken en straten, kerken en kleinere locaties grote en kleine buitentheatervoorstellingen te zien uit Frankrijk, Chili, Spanje, Duitsland, Italië en Nederland. Op het programma staan 25 theatergezelschappen, waarvan negen uit Nederland en maar liefst negen Nederlandse premières. De toegang tot het festival is gratis, voor enkele voorstellingen zijn tickets nodig. Voor meer informatie: www.deventeropstelten.nl

‘Deventer Op Stelten’ is een compositie van nationaal en internationaal buitentheater in de historische en natuurlijke omgeving van Deventer. Door de specifieke vorm en artistieke kwaliteit is ‘Deventer Op Stelten’ uitgegroeid tot een toonaangevend festival voor internationaal buitentheater. Het programmeren van voorstellingen op hoog niveau, zowel in letterlijke als figuurlijke zin, maakt het festival onderscheidend ten opzichte van andere festivals in binnen- en buitenland.

Van hoogstaand buitentheater tot openluchtvoorstellingen hoog boven het publiek, van theater op stelten tot spektakel op hoog niveau, van humoristische acts tot intieme theaterconfrontaties. Mede dankzij het Fonds Podiumkunsten en de Provincie Overijssel, is het ook dit jaar mogelijk om het allerbeste op het gebied van Europees buitentheater te laten zien.

‘Deventer Op Stelten’ is jaarlijks in juli en wordt door ruim 125.000 bezoekers beleefd als een bijzonder, toegankelijk, feestelijk en hoogstaand cultureel festival. Dit jaar vindt de 23e editie plaats. Het festival wordt georganiseerd door het Evenementenbureau van de VVV Deventer en is mede mogelijk dankzij de Gemeente Deventer, Provincie Overijssel, Fonds Podiumkunsten, Acción Cultural Espan͂ola (AC/E), sponsoren Witteveen+Bos, Centrumgarage, Indito, Jb Bussink, Nieuwenhuis Keukens, NV Bergkwartier, Office Centre, Smurfit Kappa Zedek, Wolters bv en Grolsch, bijdragen van horeca, SDBM en alle sponsoren van Deventer Evenementenstad.

Indrukwekkend buitentheater

Teatro del Silencio (Frankrijk/Chili) brengt de Nederlandse première van ‘Cap au Cimetière’: een intense, rondtrekkende voorstelling over geboorte en dood, over leven en leegte. Ruim 22 professionele acteurs en 40 lokale amateurspelers nemen het publiek mee in een surrealistisch verhaal geïnspireerd op de poëtische tekst ‘Beckett and Godot’ van de Chileense toneelschrijver Juan Radrigán. De verschillende theater- en circusscènes belichamen de waanzin van de mensheid, de duizeling van miscommunicatie en de absurditeit van ons bestaan. De voorstelling ‘Cap au Cimetière’ (tocht naar het kerkhof) start op de Kapjeswelle en gaat via Onder de Linden naar de Vispoort om te eindigen op het Grote Kerkhof, wat dit jaar wel erg letterlijk wordt vertaald.

Op de Beestenmarkt is Kumulus (Frankrijk) te zien met ‘Silence Encombrant’. Op het plein staat een grote afvalcontainer. Als de container opent, ontvouwt zich een krachtige, ontroerende, 1,5 uur durende voorstelling over mensen en het weggooien van afval. Een gasfles, een autokap, een vogelkooi, een pop, een wasmachine… Tientallen kapotte voorwerpen worden uit een container gesleept. Met langzame en aarzelende stappen, het gezicht bedekt met stof, transformeren de acht spelers het plein tot een stortplaats. Puin dat schraapt over de grond, ontmoetingen zonder woorden: in de oorverdovende stilte van geluid proberen de mannen en vrouwen van Kumulus de puinhoop te begrijpen.

Het Nederlandse theatergezelschap Close-Act heeft speciaal voor het festival de grootschalige paradevoorstelling ‘Couleurs Exceptionnel’ gemaakt met 30 professionele spelers en 40 amateurspelers en vrijwilligers. De parades starten als een ware kleurexplosie op twee verschillende plekken in de stad (Welle en Keizerstraat), komen samen op de Brink, om daarna gezamenlijk via de Zandpoort op de Welle te eindigen.

Grote objecten, mobiele vliegkarren, kleurrijke steltspelers- en acteurs, gekleurde vlaggen, begeleid door percussie, pyro-effecten, gekleurde rook en confetti als ongekende ‘regenboog’ door de stad en langs de IJssel!

Dans op hoog niveau

Op de achtergevel van de Deventer Schouwburg is de Nederlandse première van de verticale dans ‘Uno’ van Delrevés (Spanje) te zien. Drie dansers op spitzen tonen op grote hoogte een klassieke choreografie over het belang van ergens bij horen, het in balans komen en alles onder controle hebben. ‘Uno’ is een bijzondere dansperformance waarbij de gracieuze balletbewegingen worden beperkt door de wetten van de zwaartekracht.

‘Mulïer’ van Cia Maduixa (Spanje) is steltentheater zoals maar zelden te zien is. Statisch en sober, en juist daardoor van ongekende kracht. Vijf danseressen met een indrukwekkende ode aan alle vrouwen die blijven vechten voor hun vrijheid. De straatversie van deze voorstelling was in 2017 te zien in de Boreeltuin. Nu is de uitgebreidere theaterversie te zien in de grote zaal van de Schouwburg: met de toevoeging van nieuwe scènes worden nog meer fysieke en emotionele grenzen opgezocht, een uitgebreid lichtplan vergroot de intensiteit. ‘Mulïer’ is alleen toegankelijk met tickets (start verkoop 5 juni).

In de kleine zaal van de Schouwburg wordt met ‘Built for It’ van BackBone Alida Dors (Nederland) een unieke mix van hiphop en moderne dans getoond. In een kale ruimte met alleen microfoons en megafoons proberen zes dansers zich te bevrijden van hardnekkige stigma’s en vooroordelen. Is het als individu mogelijk om hieruit los te breken? In hoeverre bepaal je zelf wie je bent of wilt zijn? ‘Built for It’ is alleen toegankelijk met tickets (start verkoop 5 juni).

In de Boreeltuin is Tango Sumo (Frankrijk) te zien met ‘Fuera Fissa’: een prachtige repeterende dans over het verlangen naar ontsnapping. Vijf dansers zoeken naar een uitgang, in een ruimte die steeds kleiner lijkt te worden: een gevecht van ontsnappen en terugtrekken, vallen en weer opstaan. De dansers rennen en kunnen de uitgang bijna met hun vingertoppen aanraken. En dan is het weer weg…

Feestelijk en kleurrijk

Op de Brink en in de winkelstraten zijn feestelijke, kleurrijke en rondtrekkende theateracts te zien. Picto Facto (Frankrijk) komt naar Deventer met ‘Lampadophores’: acht gekleurde, veelal metershoge met lucht gevulde objecten bediend door 15 spelers, die samen met publiek zingen, draaien en dansen. Met hun vrolijke muziek en felverlichte geometrische vormen weten ze pleinen en straten om te toveren tot een fantasierijke wereld.

In ‘Regenbogen Ballett’ bewegen de zes spelers van Dulce Compania (Duitsland) zich als een abstract kunstwerk op stelten en segways. Met gestileerde bewegingen voeren de kleurrijke figuren een kunstzinnige choreografie uit, geïnspireerd op het Triadisch Ballet van het Bauhaus-theater.

De drie dansers van Mobil’homme (Frankrijk) wervelen in ‘Electric Dervish’ op hoge stelten en gehuld in lange, witte gewaden: een eerbetoon aan derwisjen, compleet met mystieke bewegingen en Oosterse muziek. Machtiern (Frankrijk) brengt met ‘Les Aquamens’ een absurde en vervreemdende act met twee rondlopende mannen, hun hoofden gevangen in een kom vol goudvissen

In ‘Zeppelin’ van La Baldufa (Spanje) worden bezoekers meegenomen naar het begin van de 20e eeuw. Als pioniers van de luchtvaart gaan drie spelers op reis met hun zeven meter grote zeppelin. Met behulp van het publiek overwinnen ze de nodige obstakels en stijgt de zeppelin tot grote hoogte. Een rondtrekkend avontuur vol verrassing, humor, dromen en verbeelding. ‘Zeppelin’ was eerder te zien in Deventer.

Net zoals ‘Senza Denti’ van Le Due e un Quarto (Italië), die gewapend met fles en speen als twee vroegrijpe, brutale baby’s met hun grote kinderwagens tussen het publiek rijden. Daarnaast brengen vijf spelers van Close-Act op zaterdagmiddag in ‘Per-Q’ slagwerk op stelten in de winkelstraten.

Nederlandse producties

Er staan een groot aantal producties uit Nederland op het programma. In de Bergkerk presenteert choreografe Katja Heitmann (Nederland) met ‘Pandora’s DropBox’ de perfecte mens in een perfecte wereld. Een wereld waarin alle ellende is teruggezet in de box van Pandora. Vijf robotachtige performers proberen in de doorlopende installatievoorstelling ten alle tijde het evenwicht te bewaren. Elke beweging wordt met enorme zorg gemaakt. Een serene en catastrofale zoektocht naar de grenzen van menselijke controle.

Het jonge circustrio TeaTime Company (Nederland) combineert op het Boreelplein jongleren, dans en de chinese paal in ‘Stick-Stok’. Drie artiesten van verschillende lengtes, culturen en circusdisciplines die samen ontdekken, klimmen en balanceren, met de stokken en met zichzelf.

‘PIT’ van Tent (Nederland) speelt zich af in en op een decor dat in de openbare ruimte wordt geplaatst. Publiek ziet van bovenaf hoe de spelers omsloten door hoge wanden, met adembenemende circustechnieken de onderlinge verhoudingen, het perspectief en hun vrijheid onderzoeken. En daarmee misschien ook wel die van de bezoeker. ‘PIT’ is alleen toegankelijk met tickets (start verkoop 5 juni).

‘WegWerpWereld’ van Vloeistof (Nederland) is een korte dansvoorstelling rondom het thema duurzaamheid in een houten container op het Burgemeestershof. Voorzien van beschermende kleding en een helm nemen 18 bezoekers plaats in een kleine ruimte. Daar worden ze geconfronteerd met de resten van onbezorgd, welvarend leven. ‘WegWerpWereld’ is alleen toegankelijk met tickets (start verkoop 5 juni).

Deventer gezelschappen

Tevens zijn er twee gezelschappen uit Deventer te zien. In het educatieve theaterproject ‘Stormkop’ van Theater Gajes (Nederland/Deventer) is het kinderboek ‘Max en de Maximonsters’ van Maurice Sendak bewerkt tot een theatervoorstelling. De spelers bestaan uit professionele acteurs van Theater Gajes, amateurspelers en leerlingen uit het speciaal onderwijs VSO de Linde. Speciale festivalproductie over het kanaliseren van emoties en omgaan met een wereld vol prikkels, te zien als een theatrale kermis in de Grote of Lebuinuskerk. Wees welkom in de wonderlijke kermis van Max de circusdirecteur!

TamTam objektentheater (Nederland/Deventer) brengt met ‘Een Onbewaakt Ogenblik’ een kleine, ontroerende voorstelling in het theater van de nieuwe Bibliotheek. Acteurs zijn stronken van oude leilindes,  gedresseerde objecten en talentvolle gevonden voorwerpen, bespeeld door de twee spelers van TamTam.‘Een Onbewaakt Ogenblik’ is alleen toegankelijk met tickets (start verkoop 5 juni).

Humor en expressie

Op ’t Klooster is de poëtische en intieme voorstelling ‘Silencis’ van Claire Ducreux (Spanje) te zien. Rondom een metalen boom brengt Claire een interactieve solovoorstelling over hoop, tederheid en welwillendheid. Gewapend met mime, een glimlach en rode rozen verovert Claire de harten van jong en oud.

In de tuin van het Burgerweeshuis is Cie Microsillon (Frankrijk) met ‘Urban et Orbitch’ te zien: een zwartkomische voorstelling over de nachtelijke ontsnapping van een clown. Bobitch, een tijdloze oude man, gestrand in zijn rolstoel, is vastbesloten om deze avond zijn verveling te doden. Bezoekers worden uitgenodigd om zich net als Bobitch te verliezen in een avontuurlijke nacht vol echte en gedroomde ontmoetingen.

Op het Lamme van Dieseplein transformeert Mystérieuses Coiffures (Frankrijk) bezoekers in korte tijd tot lopende, excentrieke kunstwerken: prachtige haarcreaties met behulp van een snoeischaar en ongebruikelijke accessoires als bloemen, vogels en linten. Specialiteit is ‘haute coiffure’, oftewel ‘kapsels op hoogte’.

Op het Boreelplein is naast TeaTime Company ‘Maximum Quartet’ van Le Collectif du Plateau (Frankrijk) te zien, waarin vier circusspelers zichzelf in oncontroleerbare situaties plaatsen. Onophoudelijk klampen ze zich vast aan hun fragiele evenwicht en aan elkaar, maar de dreiging van het vallen is nooit ver weg. Acrobatische stunts, onderlinge verhoudingen en humor wisselen elkaar over en weer af.

Hoogtevrees en culinair spektakel

Bovendien is in het Worpplantsoen ‘La Cuisinière’ van Tout en Vrac (Frankrijk) te zien: een humoristisch duel tussen een jonge vrouw en haar keuken. Ze heeft maar één ding voor ogen: het ultieme taartrecept. In een oogwenk vliegen de eieren, bloem en andere ingrediënten door de lucht en komen de vlammen uit het fornuis. Wie controleert wie? Wie beïnvloedt wie? De jonge dame zal moeten vechten om deze kwaadaardige keuken te temmen. Een culinair spektakel!

Even een break nodig van het buitentheater? In het hart van het Worpplantsoen vindt van 5 t/m 7 juli het avontuurlijk muziekfestival ‘Hoogtevrees’ plaats. Lekker luieren in het gras, genieten van heel veel bands, dj’s, een hapje en een drankje. Op het programma staan onder meer Orkesta Mendoza, Dez Mona, The Visual, Broken Brass Ensemble, A Mili, Vera Bon, Eriksson Delcroix, The Antler King en Crayon Sun. ‘Hoogtevrees’ wordt georganiseerd i.s.m. Poppodium het Burgerweeshuis.

Als onderdeel van Hoogtevrees is het kunstobject ‘Glimp’ van Marc van Vliet te zien. Daarnaast kan publiek in ‘Zichtlijn’ aan de IJssel plaatsnemen op vier stoelen van deze Nederlandse kunstenaar en theatermaker. In het Burgerweeshuis is er op vrijdag- en zaterdagavond een festivalcafé met een sfeervolle festivaltuin, toegankelijk voor publiek, artiesten en festivalmedewerkers.

In de Grote of Lebuinuskerk is voor publiek op zaterdag 6 juli een speciaal festivalbuffet voor een avondmaaltijd met eerlijke producten uit Salland en internationale gerechten.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: