Marketingbudget 2020: een hele andere invulling

20 april 2020 Nieuws

Op beurzen staan en netwerken, het hoort bij ons werk. Het is ook ontzettend goed om je hoofd zo nu en dan te laten zien, niet alleen aan je eigen netwerk maar ook – vooral! – aan mensen die je nog niet kennen. Die nog niet weten waar jouw bedrijf voor staat.

In deze Coronacrisis is het ene na het andere evenement afgelast. Soms worden er als alternatief online leuke initiatieven gelanceerd, maar het netwerken zoals we dat normaal deden, dat is er even niet bij. En dat is ook zakelijk gezien heel jammer.

Veel bedrijven en organisaties stippelen elk jaar precies uit waar ze hun marketingbudget aan gaan besteden. Beurzen en andere evenementen nemen vaak een flinke slok van dat budget. Die slok vervalt. En hé: je hebt nu ook wel wat beters te doen dan een paar dagen op de beurs staan, toch? Maar is dat wel zo? Is het nu wel handig om jezelf níet te laten zien, nu je zo druk bezig bent je zaak operationeel te houden?

Veel lezers online én offline
Ik denk het niet. Marketingexperts roepen het steeds luider: wees zichtbaar! Online, maar ook offline. Heel veel mensen, en dus ook heel veel beslissingmakers, werken nu thuis. Zij besteden enorm veel tijd online, maar hebben ook meer tijd om eens lekker een vakblad of zakelijk magazine in te duiken. Om nieuwe ideeën op te doen: andere ondernemingen bieden je misschien wel volop inspiratie voor je eigen toko. Maar waarom staat jouw eigen toko dan nog niet in zo’n blad?

Sterk merk investeert
Kijk nog eens naar je marketingbudget voor dit jaar. En kijk eens goed over de schutting, wat doet jouw buurman-ondernemer of branchegenoot? De één deelt een link op LinkedIn over het openen van een nieuwe vestiging, de ander staat in een magazine met een mooie overname… Jij hebt toch ook een sterk merk? Investeer daarin!

Laat zien waar je mee bezig bent
Hier en daar lees ik daar 2020 al als een verloren jaar moet worden beschouwd. Niets is minder waar. Juist door te acteren op zulke doemgedachten kan 2020 de prullenbak in. Ondernemers die nu actie ondernemen, die hun product of dienstverlening aanpassen aan de tijd, of juist doorzetten met de plannen die ze al hadden, die staan eind dit jaar nog fier overeind. Sterke merken gaan het redden, juist door te laten zien waar ze mee bezig zijn.

Geen vakbeurs, geen netwerkevenement maar wél: volop mogelijkheden om jouw bedrijf online en offline in de schijnwerpers te zetten. Informeer er eens naar, dan zorgen we er samen voor dat 2020 in álle opzichten als een bijzonder jaar de boeken in gaat.

Tine van Knijff-van Hijum