Kennisplatform voor Oost Nederland

Met welke communicatiemiddelen bereik je snel en effectief mogelijke klanten?

Geplaatst op 17 december 2023
Met welke communicatiemiddelen bereik je snel en effectief mogelijke klanten?

Als je veel mensen wilt bereiken, omdat je bijvoorbeeld een bedrijf runt of lid bent van een organisatie, dan wil je natuurlijk weten welke communicatiemiddelen het meest effectief zijn. Uiteraard is dit afhankelijk van verschillende factoren zoals de aard van je onderneming of organisatie. 

Als je bijvoorbeeld actief bent als kleine ondernemer in je buurt, dan heb je behoefte aan andere communicatiemiddelen dan een grote organisatie die aandacht wil vragen voor belangrijke problematieken. Maar met welke communicatiemiddelen kun je veel mensen bereiken en tegelijkertijd effectief zijn?

Drukwerk

Veel informatie krijgen we tegenwoordig digitaal binnen in plaats van fysiek. Dit komt omdat veel organisaties en ondernemers veelal online opereren en tastbare informatie van een online drukkerij begint dan ook langzaam te verdwijnen. Je hebt bijvoorbeeld hele tijdschriften die je nu digitaal kunt lezen en ook veel kranten en magazines worden alleen nog digitaal gepubliceerd.

Je vraagt je dan misschien af of het nog waardevol is om te investeren in fysiek drukwerk en het antwoord daarop is volmondig ja. In de eerste plaats, omdat je dan voor een tastbaar product gaat. Wanneer je informatie online leest, dan klik je daarna simpelweg op kruisje en dan is alles verdwenen en vergeet de lezer het snel. Fysiek drukwerk leggen veel mensen op een speciale plek in huis en daarom is het functioneler en zo kun je een blijvende indruk achterlaten. 

Tegenwoordig is nepnieuws en spam ook een groot probleem en mensen klikken om die reden snel door en nemen zo niet alle informatie tot zich . Drukwerk wordt vrijwel nooit geassocieerd met spam, want drukwerk is immers prijziger dan een spammail versturen.

Filmpjes maken 

Steeds meer bedrijven en organisaties zien het belang van bewegend beeld in en dat is ook wel te begrijpen. Als je mensen ergens van wil overtuigen, dan is het maken van filmpjes een zeer goed idee. In de eerste plaats omdat mensen dan te maken krijgen met lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en je stem. 

Daarmee weet je mensen sneller te overtuigen. Daarnaast kun je met filmpjes ook verbondenheid creëren. Via sociale media kanalen zoals Youtube kunnen mensen zich abonneren op je kanaal en iedere keer wanneer je een filmpje plaatst, dan krijgen ze daar een update van. 

Je communicatieve vaardigheden verbeteren

Natuurlijk ben je zelf het grootste communicatiemiddel. Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt promoten tijdens een bedrijfsevenement, dan moet niet alleen je product goed zijn maar je moet ook de juiste communicatieve vaardigheden in huis hebben. 

Je hebt bijvoorbeeld een open houding nodig en het is belangrijk om te praten met een diepe stem. Daarnaast kun je lichaamstaal effectief inzetten en zo zijn er nog meer trucjes waardoor je veel overtuigender overkomt. 

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: