Kennisplatform voor Oost Nederland

Platform met volhoudbare verhalen van Makers voor Morgen: ‘De wereld verdient jouw verhaal’

Geplaatst op 20 juli 2021
Platform met volhoudbare verhalen van Makers voor Morgen: ‘De wereld verdient jouw verhaal’

Verander van perspectief, kijk anders. Ervaar eenheid, krijg overzicht. Net zoals het totaalbeeld dat de NASA-astronauten Harrison Schmitt en Ron Evans kregen op donderdag 7 december 1972. Op weg naar de maan, met de zon in hun rug aan boord van de Apollo 17 raket, fotografeerden zij voor het eerst onze aarde als één geheel: vol verlicht, zwevend in dat inktzwarte heelal, op 29.000 kilometer afstand. Dit beroemde Blue Marble-moment laat onze planeet sindsdien zien als één levend totaal. Een kwetsbaar organisch systeem dat ons onderling verbonden levensweb vormt, waarvan wij mensen stuk voor stuk een minuscuul onderdeel zijn, en volledig afhankelijk. Onze aarde was, is en blijft van onschatbare waarde.

Stuk voor stuk vertellen astronauten dat vanuit de ruimte alle nationale grenzen verdwijnen, de onderlinge verschillen van volkeren onzichtbaar zijn, en conflicten volkomen afwezig. Dit ‘overzichtseffect’ onderstreept de noodzaak om als wereldburgers met én voor elkaar een ​​samenleving in stand te houden, die zowel op de korte als lange termijn het aardse leven doorgeeft. Ondernemers vervullen daarin een grote maatschappelijke rol. De ‘bovengevers’ onder hen zullen bepalend blijken. Want een duurzame economie is per definitie dienend aan al het leven op onze aarde. Dagelijks is belangrijk dat we voor toekomstige generaties betekenisvolle keuzes maken. Immers, generatie op generatie geven we onze gedeelde planeet door.

Verhalen vertellen
Delen wordt dan vermenigvuldigen. Dus: wat is jouw volhoudbare verhaal? Hoe geef jij met jouw team dagelijks betekenisvol vorm én inhoud aan dat noodzakelijke gevoel van eenheid? Waarover verwonder jij je? En waarom voel jij je als ‘ondernemende bovengever’ verbonden met het leven in brede zin? Om dat te vertellen hoef je niet eerst door de dampkring, ook al zal zo’n uniek uitzicht ook bij jou een blijvende herinnering achterlaten. Toch, het belangrijkste blijft dat jullie als verantwoord bedrijf regelmatig van een afstand naar jullie klanten, partners, markten, diensten en producten weten te kijken. Dat houdt scherp, stuurt ieders blik bij in een snel veranderende wereld. Slechts door hechte menselijke relaties ontstaat wederzijds begrip, verdwijnen opportunisme en groeiobsessies. Dan kan continuïteit floreren, ontstaat bloei. Resultaat: de lange termijn is in blijvende balans met de korte termijn.

Volhoudbaar veranderen
Voor het verantwoord doorgeven aan volgende generaties is in september 2015 in Parijs de basis gelegd door 197 regeringsleiders. Onder de vlag van de Verenigde Naties stelden zij de zeventien Global Goals vast voor wereldwijde duurzame ontwikkeling. Een gezamenlijk ‘overzichtseffect’ voor het leven op onze planeet. Een economische, sociale en ecologische kans voor volhoudbaar veranderen. Planet, People, Prosperity. In die volgorde. Elk duurzaam doel biedt kansen, omdat hier feitelijk sprake is van ‘afgedwongen marktvraag’: in 2030 móeten alle doelen zijn bereikt om de opwarming van onze aarde onder de 1,5 graden Celsius te houden. We hebben dus nog minder dan een decennium de tijd. Dat verlangt tal van baanbrekende innovaties en hoogtechnologische alternatieven. Juist de maakindustrie in Oost-Nederland kan volop profiteren van een exponentieel veranderende wereld.

Platform voor inspiratie
Het platform MakersvoorMorgen.nl vertelt de verhalen van ondernemers die succesvol voor duurzaamheid hebben gekozen. Juíst om anderen te inspireren hetzelfde te doen. Kanshebbers die het beste voor hebben met onze wereld. Daarom: formuleer ook jouw ‘overzichtseffect’, jullie volhoudbare visie. Want wat voor deze koplopers geldt, geldt ook voor jou als betrokken ondernemer: de wereld verdient jouw verhaal!

Laat je ook inspireren door ondernemers als Rob, Astrid, André, Jan en vele andere op www.MakersvoorMorgen.nl. Zij kozen allemaal voor een business model shift en vonden andere wegen naar nieuwe waardecreatie voor hun klanten.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: