Er is natuurlijk niks lekkerder dan verse producten op je bord, die rechtstreeks van de lokale boer of ondernemer afkomstig zijn. Dat zien steeds meer consumenten in en daarom is er binnen de Cleantech Regio de campagne ‘Super Die Boer’ gelanceerd. Een initiatief om de inwoners van de regio te wijzen op de mogelijkheden om lokale producten in de regio te kopen. Van groente en fruit tot aan brood en vlees. Om te kopen bij de boer of te nuttigen bij de plaatselijke horecagelegenheid. Een duidelijke win-win situatie voor de lokale boer, ondernemer en de consument met een voorkeur voor gezonde producten en ingrediënten. “We gaan met het direct aanbieden van streekproducten terug naar de basis; het waarderen van eerlijke producten en het waarnemen van de ondernemer achter deze producten.”
Via de website www.superdieboer.nl kan je in een handomdraai zien welke lokale ondernemers binnen de Cleantech Regio hun producten aanbieden. Dat kunnen boeren zijn, supermarkten die lokale producten verkopen, maar ook lokale bakkers, restaurants en slagers. Op de website staat een kaart met adressen voor de lekkerste producten. Bijvoorbeeld: ‘De Pantry’ (een onbemande buurtwinkel voor lokale producten in Wilp, die morgen feestelijk wordt geopend), de coöperatie ‘Van Onze Grond’ (die streekproducten in de schappen van de supermarkt brengt) én burgerboerderij ‘De Patrijs’ met zogenaamde ‘vers-lokalen’ in de Cleantech Regio.
Lukas Lagerweij van ‘de Pantry’: “Het is supermooi dat er door middel van de campagne meer aandacht komt voor ‘de korte keten’ en streekproducten in het algemeen! Het biedt nieuwe kansen voor de lokale ondernemers in de regio en dient als het ware als cement waarmee alle bestaande kleine initiatieven aan elkaar worden verbonden. Lokale producten direct afnemen bij de boer of ondernemer stimuleert de economie in de Cleantech Regio én het komt de saamhorigheid en samenwerkingsverbanden, tussen de lokale ondernemers onderling, ten goede.”
Lagerweij vult aan: “We gaan met het direct aanbieden van streekproducten terug naar de basis; het gezamenlijk waarderen van eerlijke producten en het waarnemen van de ondernemer áchter deze producten.”
De campagne ‘Super Die Boer’
In Twello kwamen vanochtend ondernemers en boeren samen om de campagne ‘Super Die Boer’ gezamenlijk af te trappen. De komende vier maanden is de campagne onder meer zichtbaar in lokale kranten en bladen, social media-accounts en websites van de aangesloten gemeenten en partners en bij de lokale ondernemers. Via de website (www.superdieboer.nl) kunnen geïnteresseerde inwoners van de Cleantech Regio niet alleen zien waar ze producten kunnen kopen, ze maken ook nog eens kans op bijzondere merchandise, zoals een heus ‘Super Die Boer’-T-shirt (te zien op bovenstaande foto). Consumenten en ondernemers worden daarnaast opgeroepen om aan de bekendheid van de campagne bij te dragen door #SuperDieBoer te gebruiken bij online uitingen. Bovenstaande activiteiten dragen bij aan het gezamenlijk doel om de boodschap ‘koop verse producten bij de lokale ondernemer’ extra ruchtbaarheid te geven.
Korte Keten Deal: gezamenlijk sterk maken voor regioproducten
Om ook in de toekomst fijn te kunnen wonen, werken en leven in de Cleantech Regio, trekken samenwerkende ondernemers, overheden en onderwijs- en onderzoeksinstellingen gezamenlijk op. Tijdens en ná de campagne ‘Super Die Boer’ wordt er middels een zogeheten ‘Korte Keten Deal’ intensief samengewerkt door de gemeenten om de inwoners en personeel binnen de regio in contact te brengen met de lokale producten en ondernemers. De colleges van de deelnemende gemeente binnen de Cleantech Regio gaan zich sterk maken voor lokale producten. Dit doen zij onder andere door bewuste inkoop van lokale producten, het actief informeren van personeel over regionale herkomst van producten en natuur-inclusiviteit en agro-toeristische organisaties in te zetten voor in- en externe opdrachten (bijvoorbeeld horeca, bijeenkomsten en evenementen).