Kennisplatform voor Oost Nederland

Tentoonstelling Cornelius Völker: Things You Shouldn’t Paint

Geplaatst op 1 maart 2024
Cornelius Völker | ThingsYou Shouldn't Paint

Museum MORE in Gorssel toont vanaf 10 maart honderd topstukken van de Duitser Cornelius Völker. Things You Shouldn’t Paint is het eerste museale oeuvre-overzicht van Völker in Nederland en is tot stand gekomen komt in samenwerking met het Kunstpalast in Düsseldorf. Ontdek de manier waarop deze unieke schilder met weloverwogen verfstreken alledaagse dingen glamour geeft.

Er lijkt geen enkel onderwerp meer taboe in de kunst. Toch rekt Cornelius Völker (1965) de grens op met beelden die alledaags lijken, maar doorgaans aan ons zicht onttrokken worden. In zijn schilderijen vereeuwigt Völker onder andere glanzende wapens en bebloede tampons. Hij verbeeldt cavia’s en honden als popsterren of kiest kalende mannen als centrale figuur. Dingen die je eigenlijk niet hoort te schilderen. Op schijnbaar moeiteloze wijze choreografeert de kunstenaar met zijn penseel olieverf op doeken en tilt hij zijn onderwerpen op tot grote hoogte.

Völker woont en werkt al meer dan 30 jaar in Düsseldorf en heeft in die decennia een reputatie opgebouwd als één van de meest markante figuratieve schilders van zijn generatie in Duitsland. Völkers schilderkunst is een voortdurende verkenning van het thema tijd. Welk onderwerp hij ook verbeeldt. Zijn schilderijen gaan over het verschijnen en verdwijnen van dingen. Zo heeft hij heeft talloze vervliegende en verstuivende wolken geschilderd. Ze waaien niet weg, maar lijken bevroren te hangen in tijd en ruimte. Hun fragiele, raadselachtige aanwezigheid wordt versterkt door de kleurstelling: verwarrende oranje of paarse tinten in plaats van clichématige witte schapenwolken aan een helderblauwe lucht. Geïsoleerd van een zichtbare omgeving doen Völkers onderwerpen bijna abstract aan. De kunstenaar kent zijn klassiekers maar geeft er een 21ste-eeuwse draai aan. Een pop-art-achtige vierkante chocoladereep is doekvullend. Ligt er een plas bloed of is het tomatenketchup die hij als een soort filmstill uit een thriller afbeeldt?

Völkers eigenzinnige benadering van hedendaagse onderwerpen zorgen voor een spannende kijkervaring. Zijn schilderijen, vaak in groot formaat, lijken glamour te geven aan schijnbaar onooglijke zaken. De alledaagsheid van vieze vlekken op een tafel of geplet fruit dagen de beschouwer uit. Zijn vormexperimenten met de weergave van materialen en lichtreflecties kunnen je op het verkeerde been zetten. Een paar rode lippen krijgt monstrueuze afmetingen. Een stapel boeken groeit uit tot de proportie van een imposante berg. Een bebloede tampon of gebruikte pleister zijn net zo betekenisvol als de prachtig verwelkende bloemen die Völker ook schildert. Het draait om existentiële thema’s. De kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het (menselijk) bestaan. Völker weet deze eeuwenoude thematiek nieuw leven in te blazen door zijn onderwerpen luid en duidelijk op het doek te zetten

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: