Kennisplatform voor Oost Nederland

Winstlekkageweek vestigt aandacht op weglekken van winst bij MKB’ers

Geplaatst op 21 oktober 2020

Bij negen op de tien MKB-ondernemers lekt winst weg. Gemiddeld gaat het om negen procent van de totale omzet. Dit blijkt uit onderzoek dat Thexton Armstrong tussen 2015 en 2020 uitvoerde onder ruim 750 MKB-bedrijven in Nederland en België. Om bewustwording te creëren en ondernemers handvatten te bieden om dit percentage omlaag te krijgen, is de Winstlekkageweek in het leven geroepen.

In economisch zware tijden is het extra relevant: zorgen dat je de mogelijkheden die er wél zijn, optimaal benut. Tijdens de Winstlekkageweek, die plaatsvindt van 26 t/m 30 oktober, gaat het over de extra winst die MKB’ers kunnen behalen met optimale bedrijfsvoering. Aan de basis van de Winstlekkageweek ligt het Winstlekkage-onderzoek dat Thexton Armstrong de afgelopen vijf jaar uitvoerde en dat nu is verschenen in de vorm van een overzichtelijk rapport.

Winstlekkage en aandachtsgebieden

In het onderzoek is winstlekkage gedefinieerd als winst uit bestaande bedrijfsactiviteiten die nu weglekt uit de onderneming. Er is gekeken naar zeven aandachtsgebieden van ondernemers en de winstlekkage die daarin optreedt: prijs- & margebeleid, kostenbeheer, productiviteit, bezetting, debiteuren, voorraad en marketing & sales.

Michiel Smudde, mede-eigenaar Thexton Armstrong NL: “Uit het onderzoek komt naar voren dat de meeste winst weglekt in sales en marketing, productiviteit en prijs- en margebeleid. De verdeling van de percentages hangt af van het type bedrijf en de fase waarin het zich bevindt. Maar wat de situatie ook is, er valt vrijwel altijd meer winst te behalen.”

#Winstlekkage

Tijdens de Winstlekkageweek deelt Thexton Armstrong de belangrijkste feiten en cijfers uit het rapport en kunnen ondernemers deelnemen aan online ondernemerscafés.  De ondernemerscafés zullen zich specifiek richten op het thema: de winstlekkage. Meer over het programma en de achtergrond ervan is te vinden op de website van Thexton Armstrong.

Over Thexton Armstrong

Thexton Armstrong is een in 2005 opgericht MKB-adviesbureau dat vakmensen – vanuit ervaring en een beproefde methodiek – helpt om het beste uit het ondernemerschap te halen. Door bedrijfsresultaten te verbeteren en de initiële motieven te realiseren.

Michiel Smudde: “Vakmensen beginnen vaak vol energie aan een eigen onderneming, maar worden dan al snel opgeslokt door dagelijkse operationele zaken. Daardoor is er minder aandacht voor het optimaal inrichten van het bedrijfsproces én verliezen ze het plezier in hun werk. Heel begrijpelijk, maar ook zonde. Winstlekkage is een van de gevolgen. Onze adviseurs zijn erin gespecialiseerd om de juiste focus terug te brengen. Met evenveel aandacht voor de onderneming als voor de ondernemer zelf.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: