Kennisplatform voor Oost Nederland

Kinderen pitchen creatieve ideeën en verfrissende inzichten voor Haaksbergse ondernemers

Geplaatst op 6 juli 2022
Kinderen pitchen creatieve ideeën en verfrissende inzichten voor Haaksbergse ondernemers

Kinderen hebben nog geen ingekaderde manier van denken en kijken onbevangen tegen situaties aan. Als je ze laat nadenken over problemen van bedrijven, levert dat verfrissende inzichten op. Dat bleek woensdag tijdens de dynamische AdoptIDee einddag bij De Kappen in Haaksbergen. Ondernemers uit de gemeente Haaksbergen hebben hun actuele vraagstukken voorgelegd aan basisschoolleerlingen. De leerlingen gingen aan de slag en zochten naar creatieve oplossingen. Op 29 juni jl. hebben ca. 300 kinderen samen met de bedrijven hun superideeën tijdens de AdoptIDee marktplaats gepresenteerd bij De Kappen. Deze werd druk bezocht door ouders, opa’s en oma’s en andere belangstellenden.

Carine Giesbers van Stichting AdoptIDee: “Via AdoptIDee kunnen we kinderen vroegtijdig laten kennismaken met lokale innovatieve bedrijven. Door kinderen na te laten denken over ‘echte’ uitdagingen van bedrijven komen zij al in een vroeg stadium in contact met innovatie en daaraan gerelateerde werkgebieden. We laten creatieve jonge basisschoolkinderen (digital natives) op een speelse wijze mee denken over challenges van lokale ondernemers. Het onderwijs wordt dynamischer en leuker. Zowel voor de kinderen, maar ook voor de leerkrachten. We laten kinderen al op jonge leeftijd zien hoe leuk werken in de regio is en ondernemers maken kennis met de werknemers van de toekomst. Een win-win situatie!

Concrete vraagstukken

De leerlingen hebben zich over aantal concrete vraagstukken gebogen. Bijvoorbeeld de wens van PLT om kinderen met orthopedisch maatschoeisel, dit meer te gaan laten dragen. Reinaerdt liet de leerlingen nadenken over een manier waarop je door middel van technologie de functie van de deuren kunt uitbreiden. Nubix wil graag updates installeren zonder tussenkomst van een mens. Maar hoe? Voor Mees van den Brink gingen de kinderen samen met TUQR aan de slag met TikTok om personeel te werven. Veel overige vraagstukken hadden betrekking op het duurzamer maken van het proces of het bedrijf of betere logistiek.

Ook al vonden ze het best spannend, de kinderen vonden het ook heel leuk om mee te doen. Ze werden super enthousiast van al het nieuws wat ze leren.

Deelnemers waren de Haaksbergse ondernemers IACT, Reinaerdt, Brunelco, Lienesch, PLT Products, Mees van den Brink, TUQR, TKF, Nubix, Hassink Verpakkingsdrukwerk, Zolemba, Odink en Koenderink en DGS. Zij werden gekoppeld aan leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van De Kameleon, De Paus Joannes,  De Bonifatius, Het Palet, De Honesch en de Pius X.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: