Kennisplatform voor Oost Nederland

Groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in Overijssel en Gelderland Noord

Geplaatst op 20 september 2022
Groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in Overijssel en Gelderland Noord

In augustus daalde het aantal WW-uitkeringen in Overijssel en Gelderland Noord, net als voorgaande maanden. Deze afname doet zich ook voor bij WW’ers die een baan zoeken als klantcontactmedewerker. Tegelijk stijgt het aantal vacatures voor dit beroep flink. Om meer werkzoekenden voor dit werk te interesseren, organiseren UWV en partners verschillende activiteiten met klantcontactcentra.

WW-uitkeringen in Stedendriehoek en Noordwest Veluwe dalen verder in augustus

Eind augustus 2022 verstrekte UWV 4.575 WW-uitkeringen in de Stedendriehoek en Noordwest Veluwe. Ten opzichte van vorige maand is dit een afname van 3,5% (-165 uitkeringen). Dit is iets meer dan de landelijke afname van 3,1%. Ook ten opzichte van een jaar geleden is het aantal WW-uitkeringen lager. De regionale daling is 1.938 uitkeringen (-29,8%). Deze afname is eveneens iets groter dan de landelijke daling het afgelopen jaar (-28,7%).

Twentse WW-uitkeringen dalen opnieuw in augustus

Eind augustus 2022 verstrekte UWV 5.168 WW-uitkeringen in Twente. Ten opzichte van vorige maand is dit een afname van 2,0% (-107 uitkeringen). Dit is iets minder dan de landelijke afname van 3,1%.
Ook ten opzichte van een jaar geleden is het aantal WW-uitkeringen lager. De daling in Twente is 29,2%, oftewel 2.134 uitkeringen. Deze afname is iets groter dan de landelijke daling het afgelopen jaar (-28,7%).

WW-uitkeringen in Regio Zwolle nemen af in augustus

Eind augustus 2022 verstrekte UWV 4.290 WW-uitkeringen in Regio Zwolle. Ten opzichte van vorige maand is dit een afname van 1,3% (-56 uitkeringen). Dit is iets minder dan de landelijke afname van 3,1%. Ook ten opzichte van een jaar geleden is het aantal WW-uitkeringen lager. De daling in Regio Zwolle is 26,5%, oftewel 1.544 uitkeringen. Deze afname is eveneens iets kleiner dan de landelijke daling het afgelopen jaar (-28,7%).

Flinke groei vacatures in klantcontact

Er is een groeiende vraag naar medewerkers klantcontact in vrijwel alle sectoren. Dit komt doordat mensen meer online kopen bij webwinkels. Ook bieden bijvoorbeeld de overheid, banken, zorgverzekeraars en energieleveranciers steeds vaker diensten aan via internet. Het aantal vacatures voor dit beroep nam dan ook flink toe in de drie regio’s van Overijssel en Gelderland Noord: van 250 in het tweede kwartaal van 2020, naar 600 een jaar later en 700 in het tweede kwartaal van 2022. Tegelijk zijn er juist minder mensen met een WW-uitkering die een baan als klantcontactmedewerker zoeken.

Hierdoor is er inmiddels meer vraag naar klantcontactmedewerkers dan aanbod in de drie regio’s. Consumenten merken dit ook; wachttijden bij klantcontactcenters lopen steeds vaker op. Dat komt naast de personeelstekorten door een toenemend aantal klantvragen en langere, complexere vragen. Bedrijven krijgen bijvoorbeeld extra vragen in verband met dure energiecontracten of leveringsproblemen van producten.

Klantcontact is een relatief open beroepsgroep waarnaar mensen vrij gemakkelijk kunnen overstappen. Zeker vanuit aanpalende sectoren zoals detailhandel en horeca; de beroepseisen en –vaardigheden komen deels overeen. Zo moeten verkopers en horecapersoneel, net als de medewerker klantcontact, servicegericht zijn en over communicatieve vaardigheden beschikken. Dat was ook te merken tijdens de coronacrisis; meer mensen uit de horeca en detailhandel zochten een baan in het klantcontact. Deze extra toeloop daalde in de loop van 2021, maar de interesse van voormalig horecapersoneel en kassamedewerkers blijft groter dan voor de uitbraak van de coronapandemie.

Om meer werkzoekenden te interesseren voor het werk in klantcontact, organiseren UWV en partners verschillende activiteiten. Werkplein Twente organiseert twee keer per jaar online speeddates, waar werkzoekenden en werkgevers van klantcontactcentra elkaar ontmoeten. In Regio Zwolle wordt het traject ‘Instroom op maat’ opgezet. Werkzoekenden kunnen in oktober een ochtend achter de schermen kijken bij een klantcontactcentrum. Geïnteresseerden volgen daarna een training, krijgen een vast aanspreekpunt en kunnen gebruikmaken van extra coaching op de werkvloer. In de Stedendriehoek en Noordwest Veluwe werft UWV kandidaten voor de Belastingtelefoon. Zij volgen 11 weken – betaald – een interne opleiding.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: